Alle Adria er bygget efter “Thermobuild” standard hvilket betyder, at køretøjerne er konstrueret til brug hele året rundt.
Konstruktionen omfatter forskellige isolations-materialer, konstruktion af varmesystem og optimering af luftstrømme for optimering af indeklimaet.
Enkelte modelserier er endvidere bygget efter Adria’s “Comprex” princip – en konstruktion der kombinerer forskellige materialer med høj styrke, gode isoleringsevner og høj modstandsdygtighed til følge.
Adria foretager tests af nye produkter i professionelle kuldekamre for at afdække eventuelle kolde områder samt for at måle vognenes performance.
TEKNISK BESKRIVELSE
Alt efter modelserie benyttes der forskellige isoleringsmaterialer:
- Styropor (EPS) – ekspanderet polystyren
- Styrofoam (XPS) – extruderet polystyren i forskellige tykkelser
- POLYURETHAN (PU) – Benyttes i Comprex konstruktion.
VARMELEDNINGSEVNE
Varmeledningsevnen (k) beskriver et givent materiales evne til at lede varme og måles i watt pr. kelvin pr. kvadratmeter.
- Styropor (EPS) – 0,33-0,037 W / m2K (densitet 25 kg / m3)
- Styrofoam (XPS) – 0029 W / m2K
- POLYURETHAN (PU) – 0043 W / m2K
DET FÅR KUNDEN MED COMPREX OPBYGNING
- De i forvejen velisolerede vogne får 4 mm ekstra isolering i gulvet
- Varmeledningen er 10% bedre sammenlignet med traditionel isolering/konstruktion
- Ved samme energiforbrug øger COMPREX-konstruktionen varmen med ca. 2,6 grader (28,1 mod 25,5).